perjantai 19. syyskuuta 2014

Teatteri Toivon Ender's Game 27.9. - 20.12.2014

Ender's Game 27.9. - 20.12.2014


”Meidän maailmamme on täysi ja niiden on tyhjä”


”Miksi odotit?" Dink kysyi.
”Ei ollut nälkä."
”No, nyt tiedät miksi minä en ole komentaja."
Ender olikin ihmetellyt sitä.
"Itse asiassa he ylensivät minut kahdesti ja minä kieltäydyin."
Kieltäydyit?
”He ottivat vanhan kaappini ja vuoteen ja tietolevyn, määräsivät minut komentajan hyttiin ja antoivat minulle armeijan. Mutta minä vain jäin hyttiin kunnes he luovuttivat.
”Miksi?”
”Koska minä en anna heidän tehdä sitä minulle. En voi uskoa, ettet ole vielä nähnyt kaiken tämän sonnan läpi, Ender, mutta taidat olla liian nuori. Nuo muut armeijat eivät ole vihollisia. Vihollisia ovat opettajat. He saavat meidät taistelemaan toisiamme vastaan, vihaamaan toisiamme. Peli merkitsee kaikkea. Voita voita voita!
Ei siitä ole mitään hyötyä. Tapamme itsemme, kun koitamme hullun lailla voittaa toisemme, ja koko ajan ne vanhat perhanat tarkkailevat meitä, tutkivat meitä, etsivät heikot kohtamme, päättävät olemmeko me kyllin hyviä vai emme. No, kyllin hyvin mihin? Olin kuusivuotias kun minut tuotiin tänne. En minä tiennyt yhtään mitään. He päättivät, että minä sovin ohjelmaan, mutta kukaan ei koskaan kysynyt sopiko ohjelma minulle."
"Mikset mene kotiin?"
Dink hymyili kierosti. "Koska en voi luopua pelistä." Hän näpräsi vuoteella olevan taistelupukunsa kangasta. "Koska minä rakastan tätä."

"Sisar on heikko linkki. Hän todella rakastaa poikaa."
"Tiedän. Hän voi tuhota kaiken heti alussa. Poika ei halua jättää häntä."
"Mitä aiot tehdä?"
"Saada hänet uskomaan, että hän haluaa tulla meidän mukaamme enemmän kuin haluaa pysyä sisarensa kanssa."
"Kuinka aiot tehdä sen?"
"Minä valehtelen hänelle."
"Ja jos se ei onnistu?"
"Sitten kerron totuuden. Hätätilassa saamme tehdä senkin. Emmehän millään voi tehdä suunnitelmia kaiken mahdollisen varalle."
Kuvat: Toni Ahola

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti